Nyt vapunaatto ja tulee mieleen ne vaput jotka olen viettänyt joskus aikoinaan kun olin miniänä mieheni kotona jossa oli myös mieheni äiti, hän oli mennyt naimisiin melko iäkkäänä että hän oli saanut lapsensakin hyvin myöhään kun näin ajattelen kun itsellä lapset olivat syntyneet  alle 25 vuotiaana.Anoppini oli suuren talon tytär ja hän oli sitä loppuun saakka vaikka pojathan perivät silloin talon ja maat. Anoppinikin oli saanut pari lehmää ja vaatteita vuodevaatteita määrätty määrä ja samoin hameita ja röijyjä oli  hyvin  paljon. Hänellä oli myös käsitys vapusta että se on työläisten itselleen keinottelema palkallinen vapaa ja hän ei sitä hyväksynyt ja toi sen esille erilaisin keinoin. Minä taas olin tottunut siihen että sitä viettiin pyhäpäivänä ja käytiin tilaisuuksissa jos niitä oli lähitienoolla ja olihan se myös ylioppilaitten juhlapäivä.

Muistan yhden vapun jolloin pahoitin mieleni asian takia, olin pyytänyt miestäni että lähdettäis käymään  eräitten samanikäisten tuttavien luona ja olin heille jo puolittain luvannutkin.Anoppi sanoi vappu-aamuna että nyt on savupiipunnuohous päivä. Mieheni ei puhunut siihen mitään hymähti vaan, han ei koskaan sanonut äidilleen vastaan. Entiedä moniko teistä tietää mikä on piipun nuohous, nousta katolle ja havuluudalla joka oli vahvan narun päässä kivi painona nuohottiin ja joka paikka oli noessa vallankin nuohooja, sauna laitettiin lämpiämään missäs muualla sitä pestiin ja lämmityskin kesti monta tuntia. Jorma oli jotain kolmen vanha ja Jouko 5-6kk ja enhän minä päässyt sen ikäisten lasten kanssa arkena minnekään eikä ollut muutenkaan sopivaa, laiskan nimen siitä sai. Minä itkeä tihrustin pojista salaa etteivät he ala itkeä. Kävimme mekin lasten kanssa saunassa ja vappujuhlat oli pidetty. Anoppi oli voittanut.